klik2 dapat duitt

Pengikut Blog Saya

JOM SHOPPING!

Tuesday, December 28, 2010

IUI

Apa itu IUI?

IUI bermaksud ‘Intra Uterine Insemination', satu prosedur di mana sperma suami dimasukkan terus kedalam rahim isteri dengan harapan terjadi persenyawaan dan seterusnya kehamilan

Bagaimana IUI dibuat?

IUI sebenarnya adalah prosedur yang ringkas dan mengambil masa yang sekejap untuk di buat. Semasa IUI, satu kateter (tiub) berupa alat plastik kecil yang mengandungi sperma akan dimasukkan kedalam rahim melalui serviks. Ia selalunya mengambil masa kurang dari 3 minit.
Bila dan dimana sperma akan di kumpul?
Sperma boleh dikumpulkan dirumah sekiranya rumah anda dekat dengan klinik anda. Botol steril akan diberikan dimana air mani akan dikumpulkan selepas ejakulasi. Untuk sampel air mani yang segar, ia hendaklah sampai ke klinik dalam masa 1/2 jam selepas ejakulasi. Sekiranya rumah anda jauh dari klinik anda, koleksi air mani akan dibuat diklinik.

Adakah sperma perlu di ‘cuci’ sebelum IUI?

Ya! “Sperm Washing’ perlu dibuat sebelum IUI. Ia mengambil masa lebih kurang 1-2 jam. Sebaik sehaja ia dicuci, IUI akan dilakukan.

Adakah IUI dibuat sebelum atau selepas saya bertelur (ovulasi)?

Selalunya doktor akan membuat IUI disaat-saat ovulasi akan berlaku iaitu 24-36 jam selepas injeksi HCG, iaitu ubat yang bertanggung jawap untuk ovulasi berlaku. Jadi secara umumnya, IUI dibuat 6 jam sebelum ovulasi kerana sperma sebenarnya tidak tahan lama.
Ada juga doktor yang memilih untuk membuat 2 IUI dalam satu kitaran, dalam kes ini, IUI selalunya akan dibuat 12-48 jam selepas injeksi HCG dengan IUI sekurang-kurangnya 12 jam diantaranya.

Adakah jumlah sperma penting IUI?

Sekurang-kurangnya 5 juta sperma diperlukan untuk IUI. Sekiranya jumlahnya lebih rendah, peluang kejayaan juga rendah. Secara umumnya, 20 juta keatas adalah ideal untuk IUI.

Adakah IUI menyakitkan?

Ia tidaklah menyakitkan tetapi anda mungkin merasa sedikit rasa tidak selesa semasa kateter dimasukkan kedalam rahim dan ketidak-selesaan ini lebih kurang sama dengan ketidak-selesaan semasa menjalani ujian PAP.

Adakah saya akan hamil selepas IUI pertama kali?

Seperti juga persenyawaan melalui tabung uji, beberapa kitaran IUI diperlukan sebelum anda berjaya hamil. Ada doktor yang menyarankan dua kali IUI dalam satu kitaran untuk meninggikan peluang hamil. Sekiranya kehamilan tidak berjaya selepas beberapa kali mencuba, mungkin doktor akan menyarankan IVF atau Persenyawaan melalui Tabung Uji.

Bagaimana dengan kadar kejayaan IUI?

IUI secara semulajadi iaitu tanpa pengunaan ubat selalu mempunyai kadar kejayaan yang kecil iaitu 6%. Tetapi sekiranya mengunakan ubat dan injeksi ditambah dengan kehadiran folikel yang berganda, kadar kejayaan boleh mencapai 30%. Jumlah sperma juga boleh menjadi penentu. Sperma yang kurang kualiti memberikan kadar kehamilan yang lebih rendah.Secara keseluruhan, kadar kejayaan untuk satu kali cuba adalah diantara 15-20%.

Berapa cepat selepas IUI saya boleh mengambil ujian untuk kehamilan?

Disarankan untuk anda menunggu satu minggu selepas anda ‘missed period’ sebelum membuat ujian kehamilan.

Adakah sebarang risiko berkaitan dengan IUI?

IUI adalah prosedur fertiliti yang kurang memberikan tekanan kepada wanita kerana ia agak ringkas. Walabagaimanapun, ia juga mempunyai beberapa risiko termasuk sakit perut, pendarahan dan ‘spotting’, semasa atau selepas prosedur. Terdapat juga risiko untuk mendapat penyakit kelamin sekiranya suami ada adalah pembawa kuman tersebut. Penggunaan ubatan IUI juga boleh membawa risiko seperti kehamilan kembar, triplets, atau ovarian hyperstimulation syndrome, tetapi dengan pantauan doktor yang rapi,risiko sebegini kurang terjadi.

Apakah kos untuk setiap ujian IUI?

Kos IUI adalah berbeza dari klinik ke klinik dan ia juga bergantung kepada jenis ubatan yang diberikan sebelum IUI dibuat. Tetapi umumnya ia adalah diantara RM 550-800 tidak termasuk kos ubatan.



ihsan dari  http://portal.alamhamil.com

Sunday, December 19, 2010

BANJIR OH BANJIR

gambar ehsan dari  liss Malisa

gambar ehsan dari Nurul hidayah Anuar

gambar ehsan dari Nurul hidayah Anuar

gambar ehsan dari Nurul hidayah Anuar

gambar ehsan dari Nurul hidayah Anuar

gambar ehsan dari Nurul hidayah Anuar

gambar ehsan dari Nurul hidayah Anuar

gambar ehsan dari Nurul hidayah Anuar



KUALA TERENGGANU: Keadaan banjir yang melanda beberapa kawasan di daerah Kemaman sejak petang semalam bertambah buruk apabila lebih ramai lagi mangsa berpindah ke pusat pemindahan pagi ini.

Jurucakap Bilik Gerakan Majlis Keselamatan Negeri berkata sehingga 9 pagi, seramai 839 orang daripada 284 keluarga telah dipindahkan, berbanding 52 keluarga dengan 166 mangsa pada pukul 10 malam tadi.
"Sehingga kini, sebanyak 10 buah pusat pemindahan telah dibuka di daerah Kemaman setakat ini," katanya ketika dihubungi.
Pusat pemindahan itu ialah di Balai Raya Kampung Gong Cengal, Pusat Sumber Kampung Cabang, Balai Orang Ramai Kampung Baru Kerteh, Balai Raya Kampung Bukit Kukuran, kuarters Balai Polis Kerteh, Sekolah Kebangsaan Kemasik, Sekolah Kebangsaan Pengkalan Rangon, Balai Raya Bukit Teruna, Balai Raya Batu 9 dan Balai Raya Masjid Padang Kemunting.

Jurucakap itu berkata jalan ke Lapangan Terbang Kerteh ditenggelami air sedalam setengah meter pagi ini, namun masih boleh dilalui untuk semua kenderaan.

Beliau berkata banjir adalah disebabkan oleh hujan lebat disertai air pasang.

Jururucakap Jabatan Pengairan dan Saliran Negeri pula berkata paras air sungai di Kemaman dan sungai utama di Trengganu masih di paras normal pagi ini.
Bagaimanapun, jurucakap itu berkata kemungkinan paras air meningkat sekiranya hujan lebat berterusan sehari dua

IHSAN DARI BERITA HARIAN ONLINE


p/s: Kampung Chabang tu Kampung ku.. rasa nak balik  je main air banjir..lama doh dok tgk air banjir kat kampungku..

Jom makan!!

Assalammualaikum..lama nya tak mengupdate blog ni.. masih batuk dan selsema dan takder mood.. hurm.. jumaat lepas balik kampung...seronok sebab hujan.. dan tak seronok bertambah batuk2 dan selsema.. hik hik..
Apa lagi jom ..saya nak share sedikit masakan yang telah dibuat sepanjang bercuti dan berada di kampung,,



JUMAAT


Sup Tulang
ehsan dari google


  • 1kg tulang lembu
  • 12 sup bunjut adabi
  • 5 liter air.
  • 5 ulas bawang putih
  • 2 cm halia
  • minyak untuk menumis
  • daun sup/ daun bawang
  • bawang goreng
  • cili padi -kalo nak pedas :)
  • limau nipis- kalo suka masam2 sket..
  • 4 ketul ubi kentang

Cara-cara

  1. Mula-mula cucilah tulang temulang.
  2. Kupas bawang putih. Pastu bersihkan.
  3. Ketuk-ketuk bawang putih dengan pisau. Pastu cincang-cincanglah biar jadi halus.
  4. Hiris pula halia nipis-nipis. Tapi kalo sape ada lesung tu boleh tumbuk halia sekali dengan bawang putih.
  5. Panaskan minyak. Tumislah bawang putih dan halia ni sehingga bawang putih jadi kuning.. kalo hangus sket tu takpe..
  6. Dah tu masuklah air dengan tulang-temulang. Rebuslah sehingga tulang empuk.
  7. Bila dah empuk tu, masuklah pula ubi kentang ...
  8. Masuk pula rempah sup bunjut . Biarkan sehingga ubi kentang empuk.
  9. Masukkan pula sedikit gula. Pastu bolehlah rasa. Kalo tak rasa masin lagi bolehlah tambah garam. Tak cukup manis tambahlah gula.
  10. Bila nak makan tu bolehlah letak bawang goreng, daun sup, daun bawang, cili padi. Kalo suka masam perhlah sedikit limau nipis. 


Sambal kicap Pedas

ehsan dari google

  • 20 tangkai cili padi,
  • 2 ulas kecil bawang putih,
  • 1 cawan kicap manis
  1. Tumbuk lada dan bawang putih sehingga lumat
  2. campurkan kicap dan gaul kan..sehingga sebati..
SABTU
Break fest ngan laksa terengganu






LUNCH



Monday, December 6, 2010

SALAM MAAL HIJRAH






Satu Muharram Detik Permulaan

Perkiraan Tahun Islam Hijrah

Perpindahan Nabi dan Umat Islam

Dari Kota Makkah ke Kota Madinah



Atas Keyakinan dan Iman Yang Teguh

Kaum Muhajirin dan Ansar Bersatu

Rela Berkorban Harta dan Nyawa

Demi Menegakkan Islam Tercinta



Hijrah Itu Pengorbanan

Hijrah Itu Perjuangan

Hijrah Itu Persaudaraan

Hijrah Membentuk Perpaduan



Oleh Itu Mari Semua

Kita Sambut Maal Hijrah

Tingkatkan Semangat Tegakkan Syiar Islam

Untuk Sepanjang Zaman

Saturday, December 4, 2010

Hujan

Hujan yang turun bagaikan mutiara
Berkilau bersinar berkerdipan
Subur menghijau bumi terbentang
Dan bayu berpuput lembut

Cinta yang bersemi
Diwaktu hujan turun
Menyirami ketandusan hati
Dan hujan turut mengiringi
Engkau pergi...

Selembut hujan bercurahan
Begitulah cinta ini
Semesra bumi yang disirami
Begitulah hati ini

Hujan yang turun bersama air mata
Bersama pedih, bersama rindu
Kau datang dan kau pergi jua
Rindu lagi...

Apa itu 28?

28
Tinggal berapa hari jer lagi usiaku melangkah ke 28 tahun..huhhhh tua dah aku..isk isk isk..cepat nya masa berlalu.Tidak ada apa yang hendak di ceritakan disebalik 28 ni namun aku tak boleh lari dari nombor itu...Aku tetatp mcm ni lagi.. masih berdua..belum ada rezeki agaknya..harap2 tahun 2011 adalah tahun yang amat bertuah bagiku..semoga Allah memakbulkan doaku dan suami ku untuk menimang cahaya mata..aminnnn : )
ehsan dari google image..thanks google..
lawo kan baby ni.. Takmo sedey-sedey dah..biarla org nak kata apa..yang penting aku bahagia...kalau nak difikirkan org kata mmg la tak berbaloi..kita plak akan sakit jiwaa...okla to be continue soonn....


bye......

Friday, December 3, 2010

Kari ketam Ala Firdausi


pinjam gambar kat google.tak sempat nak snap
2 ekor ketam sederhana besar------ dipotong empat
I bungkus Rempah kari ketam Adabi  yg kecil  ( untuk kari ketam)------ dibancuh dahu dengan air
Sedikit minyak untuk menumis
2 inci halia-----   Bahan A
Satu biji bawang besar---- Bahan A
3 biji bawang putih ---- Bahan A
Lada kisar----Bahan B
Daun kari----Bahan B
Garam----
Gula
Air asam jawa
Sedikit air


1.         Tumis Bahan A sehingga sedikit garing dan naik bau wangi
2.       Kemudian masukkan bahan B dan kacau sehingga garing
3.       Masukkan rempah yang dibancuh  dan biar kan seketika supaya rempah dan ramuan tadi masak
4.       Masukkan sedikit air asam jawa, gula dan garam secukup rasa
5.       Kemudian masukkan ketam dan kacau sebati ngan rempah.
6.       Masukkan sedikit air dan tutup tudung periuk dan gunakan api yang kecil
7.       Biarkan sepuluh hingga 15 minit supaya ketam itu cukup masak.

SELAMAT MENCUBA!!!!!!


Jom Klik2

My Beloved Husband Birthday

My Beloved Princes Birthday

My Birthday