klik2 dapat duitt

Pengikut Blog Saya

JOM SHOPPING!

Sunday, October 30, 2011

Petua Mengawal Medu Angin




Medu angin berpunca daripada angin kotor yang mengandungi karbon dioksida dan bahan-bahan perkumuhan lain. Angin kotor tersebut terperangkap di dalam tubuh kita yang bermula daripada perut semasa proses pencernaan makanan. Kandungan asid hidroklorik yang tinggi dalam tubuh juga akan menyebabkan urat-urat/usus pengidapnya lemah/kembang dan ini memberikan ruang kepada angin kotor untuk mendudukinya. Faktor keturunan adalah pendorong utama kepada penyakit ini. Pada umumnya, pengidap sakit ini akan selalu mengalami masalah kembung perut, lemah badan, hilang semangat dan seumpamanya.

Angin kotor yang terperangkap di dalam usus akan mengakibatkan sembelit dan rasa senak diperut. Angin kotor yang menyongsong ke atas, akan menyebabkan pedih ulu hati dan mengganggu sistem pernafasan seperti batuk berpanjangan dan sesak nafas. Apabila ia naik ke kepala, pengidap sakit ini akan mengalami sakit kepala, pelupa, pemarah, murung, sukar tidur, selalu mengantuk atau berserabut tanpa sebab. Angin kotor yang menyongsong ke bawah akan masuk ke dalam sistem pembiakan. Bagi kaum wanita, mereka berkemungkinan besar akan mengalami senggugut angin dan boleh menyukarkan kehamilan serta ketidakselesaan. Bagi kaum lelaki pula, mereka akan mengalami sakit uluran, di mana buah zakar mereka akan membesar dan pada kebiasaannya, besar sebelah sehingga boleh mencapai saiz sebesar sebiji buah kelapa.

Apabila angin kotor tersebut masuk ke dalam urat, sistem peredaran darah pesakit akan terganggu. Segala zat-zat makanan dan oksigen yang di bawa oleh darah tidak akan sampai dengan sempurna kepada organ-organ pengidap sakit ini. Oleh kerana itu, seluruh sistem tubuh mereka akan menjadi lemah dan tidak dapat berfungsi dengan baik. Mereka juga akan lebih terdedah kepada penyakit angin ahmar atau lumpuh dan pelbagai lagi jenis penyakit seperti kencing manis, darah tinggi dan seumpamanya. Oleh yang demikian, menurut kajian kami, medu angin adalah raja segala penyakit. Bersegeralah mencegah penyakit ini daripada terus merebak dengan mengamalkan petua-petua berikut;

Amalkan meminum rebusan akar hempedu bumi. Caranya, ambil segenggam akar tersebut. Rebuskan dengan seperiuk kecil air. Biarkan air tersebut mendidih sehingga airnya tinggal ½ periuk. Minum segelas pagi, tengahari dan malam.

atau

Ambil segenggam daun gentang guri. Rebus dan minum airnya seperti cara di atas. Manakala, akarnya diasah dan disapukan pada perut, dada dan belakang pada waktu pagi, tengahari dan malam.


Nasihat Untuk Pengidap Medu Angin


Orang-orang yang mengidap penyakit medu angin dinasihatkan menjaga pemakanan. Berikut ialah di antara jenis-jenis makanan & minuman yang dilarang makan/minum untuk sementara waktu kepada pengidap sakit ini;


(1) Makanan / minuman yang sejuk. Cth;
     - Tembikai, pisang goreng/mentah, duku, ciku, manggis dan betik.
     - Kangkung, kacang panjang, kacang bendi, labu, terung, keladi dan kacang hijau.
     - Air batu, air wap, air kelapa dan air teh.

(2) Makanan / minuman masam(berasid). Cth;
     - Mempelam masam, semua jenis jeruk, acar, cuka dan limau masam.
     - Daging kerbau.

(3) Makanan / minuman bergas. Cth;
     - Durian.
     - Tapai.
     - Air botol/tin bergas.

(4) Makanan / minuman mengandungi kafein. Cth;
     - Kopi, Nescafe, Indo Cafe dan seumpamanya.
     - Rokok.

(5) Lain-lain makanan / minuman yang boleh mendatangkan angin. Cth;
     - Petai, jering dan kerdas.
     - Susu tin (cair,krimer atau pekat manis).

Cuba elakkan daripada mengambil makanan/minuman yang tersebut di atas kerana ia boleh menyebabkan penyakit yang anda hidapi akan menjadi lebih parah. Kami juga menasihatkan agar pengidap sakit ini mengamalkan/menjaga tabiat harian mereka sebagaimana berikut;

(1) Sekiranya anda rajin, buatlah senaman regangan urat sewaktu hendak tidur dan baru bangun dari tidur.

(2) Kalau dapat, jangan tidur malam dengan berkipas. Seandainya hendak berkipas juga, jangan pasang kipas terlalu kuat. Jika anda menggunakan penghawa dingin, hendaklah mengenakan selimut.

(3) Selalu amalkan meminum segelas air masak/suam pada waktu pagi supaya perut kita tidak kosong.

(4) Jangan biarkan perut kosong. Sekiranya terasa lapar dan tidak dapat makan banyak, makanlah sedikit agar perut tidak masuk angin.

(5) Apabila anda terasa ingin buang air besar atau kecil, bersegeralah ke tandas.

(6) Jika anda terasa ingin buang angin, jangan ditangguh-tangguh. Lepaskanlah... . Kalau malu, tahan sekejap dan pergi ke tempat jauh dari orang dan lepas... .

SUMBERNYA DI SINI




kredit to pakcik Google


Hujan

Hujan yang turun bagaikan mutiara
Berkilau bersinar berkerdipan
Subur menghijau bumi terbentang
Dan bayu berpuput lembut

Cinta yang bersemi
Diwaktu hujan turun
Menyirami ketandusan hati
Dan hujan turut mengiringi
Engkau pergi...

Selembut hujan bercurahan
Begitulah cinta ini
Semesra bumi yang disirami
Begitulah hati ini

Hujan yang turun bersama air mata
Bersama pedih, bersama rindu
Kau datang dan kau pergi jua
Rindu lagi...

Hampir sembuh..

Assalammualaikum dan selamat malam semua.Alhamdulillah kesihatan dah semakin pulih.Deman pun dah reda,selsema dah hilang.Cuma batuk je yg belum lg berhenti,tp dah berkurang kahaknya.lega rasa.walaumcmana pun saya mahu sihat sepenuhnya untuk memudahkan saya mengaudit pada hari ahad sehingga selasa ni.Nasib baik tak pening kepala.kalau tak,tak tahu la mcmana.byk kerja rumah tergendala,namun aktiviti memasak,membasuh dan menjemur kain tetap diteruskan.hehe ni org panggil demam boleh bangun. Hehe.ok lah nak tido dulu.kita sambung cerita pg esok plak.salam.zzzz

Kau laksana bulan

Selepas Sesuci Cinta, Seharum Kasih, Setulus Janji, Aura Cinta, dan Semalam Ku Bermimpi, Aina Emir kembali

lagi dengan sebuah novel romantis yang tentunyamempunyai kelainan daripada novel-covelnya sebelum ini.

Kau Laksana Bulan akan membawa anda bersama-sama Adrianna mengembara ke dunia karya dan alam

cintanya!

Dunia penulisan yang diterokai, merenyahkan perjalanan hidupnya. Terlalu banyak 'kejadian' yang

membebankan semangat untuk teruskan kerjaya.

Pun begitu, dunia percintaannya tidak mudah seperti diharapkan. Ibunya mahu melihat Adrianna berkahwin

cepat, namun harapan dan impian tidak pernah terjadi sepertimana yang direncanakan. Walaupun sudah ada

kriteria yang disusun rapi dalam hal memilih calon, malang baginya kerana sering terperangkap dalam bayangan

yan dicipta.

Syafik merupakan cinta pertama, namun terputus buat seketika. Kini lelaki itu kembali mengetuk pintu hatinya.

Sementara Razif pula, cinta kedua yang meninggalkan kesan perit dan sakit hinggakan hidupnya

terumbang-ambing, kecewa, seterusnya menutup ruang-ruang di hati untuk bercinta lagi. Firas, pemuda yang

berbeza karakter daripada kriteria yang ada. Dalam begitu, lelaki itu mampu mengganggu konsentrasinya. Akhir

sekali, masih ada Eizlan yang muncul secara misteri, dan mula menghantui hidupnya!

"Kau laksana bulan yang menyinari hidupku... dan akulah punggukmu yang sanggup menanti sang bulan

~Kembali tersenyum~

Pantas kau diam membisu
Ada garis sendu diwajahmu
Salahkah sekadar aku bertanya
Berikan jawapan
Kuatkah ikatan cinta
Apa mungkin kasih mu setia
Tak ku duga airmata berlinang
Luka perasaanmu sayang
Sengaja hatimu ingin ku duga
Tak terlintas fikiran mencuriga cinta
Ku tahu seputih dingin salju
Itu warna cintamu
Kekasih usah merasa ragu dan sangsi
Kekasih cinta ku takkan terbelah bagi
Keringkanlah airmata di pipi mu sayang
Kembali senyum
Pantas kau diam membisu
Ada garis sendu diwajahmu
Salahkah sekadar aku bertanya
[ Kembali Senyum lyric found on www.lirik.my ]
Berikan jawapan
Kuatkah ikatan cinta
Apa mungkin kasih mu setia
Tak ku duga airmata berlinang
Luka perasaanmu sayang
Sengaja hatimu ingin ku duga
Tak terlintas fikiran mencuriga cinta
Ku tahu seputih dingin salju
Itu warna cintamu
Kekasih usah merasa ragu dan sangsi
Kekasih cinta ku takkan terbelah bagi
Keringkanlah airmata di pipi mu sayang
Kembali senyum
Kekasih usah merasa ragu dan sangsi
Kekasih cinta ku takkan terbelah bagi
Keringkanlah airmata di pipi mu sayang
Kembali senyum
Dan maafkanku…

Breakfast Today

Salam Ceria Dan salam Penuh Ukhwah..Jom Kita breakfast dulu sebelum memulakan kerja..

Jom Klik2

My Beloved Husband Birthday

My Beloved Princes Birthday

My Birthday