klik2 dapat duitt

Pengikut Blog Saya

JOM SHOPPING!

Saturday, February 25, 2012

NAJIB BAKAL BUAT PENGUMUMAN YANG ADIL DAN SAKSAMA BAGI PENJAWAT AWAM


Bernama
24/2/2012



PUTRAJAYA, 23 Feb (Bernama) -- Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak dijangka membuat pengumuman yang adil dan saksama berkaitan perkhidmatan awam, termasuk mengenai Skim Saraan Malaysia (SSM) dan Skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA).

Perkara itu dinyatakan Presiden Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) Datuk Omar Osman selepas mengadakan pertemuan 45 minit dengan Perdana Menteri di pejabatnya di sini hari ini.

Pertemuan itu turut dihadiri Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Sidek Hassan.

"Perkara itu akan diumumkan dalam waktu terdekat dan dijangka memberikan keadilan dan kebaikan untuk semua penjawat awam," katanya kepada pemberita tanpa mengulas lanjut mengenai perkara yang bakal diumumkan itu.

Omar berkata Cuepacs sendiri akan menyambut baik apa sahaja perkara yang bakal diumumkan serta mengucapkan terima kasih di atas kesudian serta kesediaan Perdana Menteri untuk mengadakan perbincangan dan mendengar cadangan demi kebaikan penjawat awam.

"Pertemuan hari ini menyentuh mengenai secara keseluruhan apa tuntutan serta pandangan yang dikemukakan Cuepacs selama ini berhubung permasalahan penjawat awam termasuk mengenai isu SBPA," katanya.

Omar berkata Perdana Menteri turut menyatakan kesediaan untuk menghadiri perhimpunan besar-besaran yang akan mengumpul seramai 15,000 penjawat awam yang akan diadakan di Stadium Bukit Jalil pada 12 Mac depan.

-- BERNAMA

PM BUAT KEPUTUSAN ADIL DALAM MASA TERDEKAT


Utusan Malaysia
24/2/2012




PUTRAJAYA 23 Feb. - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dijangka mengumumkan satu keputusan yang adil dan saksama untuk semua penjawat awam dalam tempoh terdekat.
Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Datuk Omar Osman berkata, keputusan tersebut melibatkan keseluruhan penjawat awam serta soal soal pelaksanaan skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA).
''Kita tunggu (sama ada ia menggembirakan atau tidak). Kita belum tahu keputusan itu tetapi telah diberi gambaran dan kita rasa ia merupakan gambaran yang jelas dan baik.
''Tidak kira apa jua pengumuman itu, kita menghormati keputusan Perdana Menteri," katanya kepada pemberita selepas menghadiri pertemuan selama 45 minit dengan Najib di Bangunan Perdana Putra di sini hari ini.
Selain Perdana Menteri, pertemuan tersebut turut dihadiri oleh Ketua Setiausaha Negara (KSN), Tan Sri Mohd. Sidek Hassan dan sembilan pemimpin tertinggi CUEPACS.
Semalam, Omar dilaporkan berkata, CUEPACS menuntut kerajaan memberi kenaikan gaji 1.3 juta penjawat awam dari gred 1 hingga gred 54 antara RM700 hingga RM2,500.
Menggambarkan pertemuan hari ini sebagai harmoni dan ceria, Omar berkata, perbincangan dengan Najib itu bagaimanapun tidak menyentuh beberapa tuntutan CUEPACS termasuk berkaitan kenaikan gaji.
''Pertemuan ini dijalankan bagi menyampaikan maklum balas penjawat awam mengenai SBPA. Kita tidak membentangkan hasil bengkel termasuk mengenai tuntutan kenaikan gaji.
''Kerja-kerja petugas khas bersama Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) mengenai SBPA juga belum selesai," katanya.
Dalam pada itu, Omar memberitahu, satu perhimpunan penjawat awam besar-besaran melibatkan 15,000 orang termasuk dari Sabah dan Sarawak akan diadakan di Stadium Bukit Jalil di ibu negara.
''Perhimpunan ini akan turut dihadiri Perdana Menteri dan pihak CUEPACS mencadangkan ia diadakan pada 12 Mac, perkara ini akan ditujukan kepada pihak KSN untuk pengesahan tarikh," katanya.
Sementara itu, Omar berkata, Najib pada pertemuan hari ini telah melahirkan sokongan terhadap penubuhan Kelab Pesara Kumpulan Pelaksana yang baru ditubuhkan.
''Satu perhimpunan oleh ahli kelab akan diadakan di kediaman rasmi Perdana Menteri di Sri Perdana, tarikhnya belum ditentukan," katanya.

SBPA: PENGUMUMAN PENTING NAJIB 12 MAC?


Sinar Harian
23 Februari 2012


PUTRAJAYA - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak dijangka membuat pengumuman yang adil dan saksama berkaitan perkhidmatan awam, termasuk mengenai Skim Saraan Malaysia (SSM) dan Skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA).
Perkara itu dinyatakan Presiden Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) Datuk Omar Osman selepas mengadakan pertemuan hampir dua jam dengan Perdana Menteri di pejabatnya di sini hari ini.
Pertemuan itu turut dihadiri Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Sidek Hassan.
"Perkara itu akan diumumkan dalam waktu terdekat dan dijangka memberikan keadilan dan kebaikan untuk semua penjawat awam," katanya kepada pemberita tanpa mengulas lanjut mengenai perkara yang bakal diumumkan
Najib Tun Razak
itu.
Omar berkata, Cuepacs sendiri akan menyambut baik apa sahaja perkara yang bakal diumumkan serta mengucapkan terima kasih di atas kesudian serta kesediaan Perdana Menteri untuk mengadakan perbincangan dan mendengar cadangan demi
kebaikan penjawat awam.
"Pertemuan hari ini menyentuh mengenai secara keseluruhan apa tuntutan serta pandangan yang dikemukakan Cuepacs selama ini berhubung permasalahan penjawat awam termasuk mengenai isu SBPA," katanya.
Omar berkata Perdana Menteri turut menyatakan kesediaan untuk menghadiri perhimpunan besar-besaran yang akan mengumpul seramai 15,000 penjawat awam yang akan diadakan di Stadium Bukit Jalil pada 12 Mac depan. - Bernama

Wednesday, February 22, 2012

JIKA ISU INI TAK SELESAI, JANGAN HARAP PRU-13 BOLEH DIADAKAN...


Utusan Malaysia
ISU ini amat sensitif. Ia lebih sensitif daripada isu ladang lembu dan lain-lain. Jika isu ini tidak selesai, jangan diharap pilihan raya boleh diadakan.
Ia membabitkan isu gaji kira-kira 1.3 juta kakitangan awam, yang kesemuanya, termasuk keluarga mereka layak mengundi. Ingat lagi kisah ‘penyapu’ di Selangor? Negeri itu jatuh antara sebabnya kerana penjawat-penjawat awam termasuk DO, ADO sehinggalah ke peringkat peon, begitu marah kerana dihina.
Jangan cari pasal dengan golongan ini. Mereka ialah kumpulan pelaksana dan tulang belakang kepada dasar-dasar kerajaan. Jika mereka marah mereka boleh bertukar warna menjadi Mr. Blue atau Mr. Green seperti dalam watak filem Incredible Hulk. Dan itu amat bahaya.
Dalam hal ini Perdana Menteri sememangnya cukup sedar. Satu tindakan cepat sedang diambilnya. Memang PM sendiri tahu jika isu ini tidak selesai maka Pilihan Raya Umum Ke-13 ini tidak boleh dilaksanakan. Maka itu, YAB PM telah mengarahkan sebuah jawatankuasa petugas khas (task force) semakan semula gaji duduk berbincang dengan Cuepacs mengenai hal ini, setelah Presiden Cuepacs, Datuk Omar Osman sendiri mengamuk.
Setakat ini sudah tiga kali task force ini berbincang. Hari ini sekali lagi rundingan akan dilangsungkan. Kali ini ia akan membabitkan cadangan lima perkara daripada Cuepacs sendiri. Omar akan mengetuai perbincangan itu bagi pihak kesatuan tersebut dengan wakil-wakil dari JPA, Pejabat Peguam Negara, Perbendaharaan dan agensi-agensi lain.
‘‘Kita mahu rundingan ini diselesaikan sebelum 30 Mac ini,” kata Omar kepada saya semalam.
Omar seperti biasa cukup bertenaga. Cakapnya juga cukup tegas. Dalam rundingan itu, beliau diberi tanggungjawab dan kepercayaan oleh kumpulan 54 (pengurusan dan profesional) ke bawah untuk membawa suara dan nasib mereka ke atas.
Kumpulan-kumpulan itu termasuklah: Jawatankuasa khas Gred 54 ke bawah PTD dan Pegawai Tadbir; Persatuan Pensyarah Universiti Profesor Madya Ke Bawah; Persatuan Jurutera Kebangsaan; Kumpulan Doktor-doktor Pakar Gred 54; Kumpulan Anggota Keselamatan Polis; Kumpulan Gred 54 Teknikal selain gabungan Cuepacs sendiri terdiri daripada Kumpulan Pelaksana 1 dan 2.
Hari ini saya mahu menyiarkan sepucuk surat yang dihantar kepada saya oleh seorang penjawat awam. Bunyinya agak keras. Tapi ditulis secara profesional, bernas, ada logik mengenai gaji baru mereka di bawah skim baru SBPA (Skim Baru Perkhidmatan Awam).
Begini bunyi surat itu. Semoga ia menjadi iktibar kepada kita semua.
Struktur perkhidmatan di bawah SBPA terbahagi kepada empat:
* Kumpulan Premier (Strategic and key positions (Turus): KSN, KSU)
* Kumpulan Pengurusan Tertinggi (Jawatan Utama dan Gred Khas: JUSA C, B dan A)
* Kumpulan Pengurusan dan Profesional (Pegawai Gred 41 hingga Gred 54)
* Kumpulan Pelaksana (Pegawai dengan kelayakan masuk PMR hingga Diploma)
Kumpulan pegawai yang mendapat kenaikan gaji paling banyak ialah kumpulan Premier dan JUSA. Difahamkan semua KSU diberikan opsyen bersara dan seterusnya berkhidmat secara kontrak. Persaraan pula dikira sehingga umur 60 tahun. Ini bermakna semua KSU akan mendapat pencen dan gaji selain daripada faedah persaraan lain seperti gratuiti. Pencen sahaja, mengikut jadual gaji SBPA untuk kumpulan ini akan menjangkau puluhan ribu ringgit. Apakah rasionalnya keputusan ini memandangkan kebanyakan KSU telah pun berada di akhir tempoh perkhidmatan? Gaji kumpulan Premier ini difahamkan sama besar atau lebih besar daripada CEO di GLC atau di perbadanan-perbadanan swasta.
Isu penting SBPA ialah ketidakadilan yang amat ketara dari segi kenaikan gaji. Contohnya kumpulan JUSA C sahaja mendapat kenaikan gaji melebihi RM5,000 dengan peratus kenaikan di antara 57 peratus dan 81 peratus! Sementara kumpulan pelaksana N22 hanya mendapat kenaikan gaji di antara RM100 dan RM200 (ada yang lebih rendah) dengan peratus kenaikan di antara 3.7 peratus dan 7.5 peratus sahaja.
Difahamkan di bawah skim baru ini, Premier 1 akan menerima gaji sebanyak RM60,000 sebulan tanpa elaun; Premier 2 RM40,000 tanpa elaun dan Premier 3 RM40,000 tanpa elaun dan Premier 4 RM35,000 tanpa elaun. Tunggakan pampasan adalah antara RM800,000 dan RM1 juta.
Secara logiknya peratus kenaikan di antara kumpulan tidak boleh terlalu berbeza kerana ia akan meningkatkan jurang perbezaan pendapatan serta mengundang rasa tidak puas hati penjawat awam yang 80 peratus terdiri daripada kumpulan pelaksana.
Ketidakpuasan hati kumpulan pelaksana ini, ditambah dengan keluarga masing-masing, mampu menumbangkan kerajaan.
Sebagai rumusan SBPA telah menidakkan semua usaha kerajaan untuk menonjolkan kerajaan sedia ada sebagai a caring government. SBPA dibuat secara tergesa-gesa, tidak telus dan merupakan the biggest blunder Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dalam sejarah Malaysia.
Pihak JPA tidak perlu lagi memberi taklimat di sana sini mengenai SBPA tetapi mengakui bahawa SBPA sebenarnya tidak adil, tidak telus dan JPA perlu mengambil langkah positif untuk memperbaikinya.
Adalah menjadi satu tindakan yang bodoh, sia-sia dan akan menjadi bahan ketawa umum dan dunia untuk masih lagi mempertahankan bahawa SBPA merupakan satu sistem saraan yang baik dan mampu membawa negara kepada negara berpendapatan tinggi menjelang 2020.
Kerajaan juga perlu mengambil tindakan tegas kepada mereka yang bertanggungjawab (merangka dan meluluskan tangga gaji itu) bagi menunjukkan kerajaan bertegas serta prihatin kepada kesejahteraan semua kumpulan penjawat awam dan rakyat.
Dengan kepincangan SBPA yang tidak masuk akal dan tidak terfikir oleh kebanyakan penjawat awam ini patutkah Kumpulan Premier, di antaranya terlibat secara langsung dalam penggubalan SBPA, dibayar pencen beserta gaji yang sebegitu tinggi?
Sekiranya dikatakan bahawa SBPA disediakan oleh pihak konsultan, maka apakah peranan kumpulan JUSA dan Premier yang merupakan pemegang strategic dan key positions dalam perkhidmatan awam?
Begitu bunyi surat itu. Benar juga apa yang dijelaskan itu. Ia umpama langit dengan bumi atau antara atap rumbia dan atap genting. Ia juga umpama strata rakyat di India, yang terlalu daif dan yang terlalu kaya.
Yang mendapat imbuhan maha-besar itu hanyalah kira-kira 4,000 kakitangan berbanding 1.3 juta lain yang sedang marah. Dan difahamkan peruntukan untuk membayar kos kepada 4,000 itu merupakan 2/3 daripada keseluruhan peruntukan untuk kesemua kakitangan kerajaan.
Kita berharap rundingan itu akan mencapai satu kata-putus yang menang-menang. Jika tidak, menurut Omar: ‘‘Ia akan menjadi satu isu yang amat kritikal. Dalam road show kami, kakitangan telah memberi kata dua…''
Kita berharap kata dua itu tidak seperti kata-kata Dr. David Banner sebelum dia bertukar warna menjadi Incredible Hulk: ‘‘...don‘t make me angry. You wouldn‘t like me when I’m angry. (Jangan buat saya marah. Saya tidak akan sukakan saya jika saya marah.)
Saya berharap satu formula yang lebih bertamadun dapat dirangka demi kesejahteraan semua pihak, terutamanya kepada kerajaan semasa.
Ingatlah YAB PM telah bekerja amat keras, janganlah kerana skim yang tidak masuk akal ini akan menyebabkan apa yang beliau usahakan rosak sebelanga.

CUEPACS TUNTUT KENAIKAN GAJI RM700 - RM2,500 UNTUK GRED 1 HINGGA GRED 54


Berita Harian
23/2/2012


PUTRAJAYA: Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) menuntut kerajaan memberi kenaikan gaji antara RM700 hingga RM2,500 untuk Gred 1 hingga Gred 54. Presidennya Datuk Omar Osman berkata kenaikan itu perlu dilaksanakan terlebih dahulu menerusi skim sedia ada iaitu Skim Saraan Malaysia (SSM) sebelum sebarang pembaharuan dibuat menerusi Skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA). Beliau berkata tuntutan yang dikemukakan ialah untuk Gred 1 hingga 16 kenaikan sebanyak RM700, Gred 17 hingga Gred 26 (RM1,000), Gred 27 hingga Gred 40 (RM1,500), Gred 41 hingga Gred 48 (RM1,800) dan Gred 52 hingga Gred 54
(RM2,500).

"Misalnya bagi mereka yang berada di Gred 17, gaji semasa dalam SSM ialah RM820 perlu dinaikkan sebanyak RM1,000 kepada RM1,800," katanya kepada pemberita selepas membentangkan kertas cadangan Cuepacs pada mesyuarat pasukan petugas semakan semula SBPA di sini hari ini.

Omar turut mencadangkan agar mereka yang berada di tangga gaji tahap
maksimum atau pada tangga gaji mati perlu dibayar tunggakan kenaikan tahunan
selama mana mereka tidak menikmati sebarang kenaikan selain perlu dinaikkan
gred.

"Misalnya bagi mereka yang sudah terhenti kenaikan gaji sejak lima tahun
lepas, sekiranya kenaikan setahun mereka ialah RM100 jadi perlu dibayar
tunggakan sebanyak RM500," katanya.

Selain itu, Cuepacs turut menuntut mereka yang lulus Penilaian Tahap
Kecekapan pada Aras 4 sebelum Disember 2011 perlu diberi kenaikan gaji.
"Banyak aduan yang diterima apabila SBPA diperkenalkan mereka yang sudah
lulus Aras 4 tidak diberi kenaikan gaji.

"Ini tidak adil kerana bukan mudah untuk mendapat lulus Aras 4, terpaksa
berkorban baca buku siang malam tapi bila dah lulus tidak dinaikkan gaji,
sia-sia sahajalah usaha mereka," katanya.

Omar berkata tuntutan Cuepacs itu dirasakan sesuai memandangkan mereka yang
di kedudukan atas daripada Gred 54 telahpun menikmati kenaikan tinggi dalam
SBPA.

"Kalau betul kerajaan berhasrat untuk merapatkan jurang antara pegawai
rendah dengan atasan maka tuntutan itu adalah dirasakan wajar, apa yang Cuepacs
lakukan ialah untuk menuntut kesaksamaan," katanya.

Beliau berkata terpulang kepada pasukan petugas SBPA untuk menilainya dan
jika merasakan tuntutan itu melibatkan kos yang tinggi, Cuepacs mencadangkan
gaji kumpulan yang menikmati kenaikan tinggi dalam SBPA dikurangkan dan
disalurkan kepada gred bawahan.

"Jika tidak boleh juga...apa yang terkandung dalam SPBA sekarang perlu
ditukar keseluruhannya dan digantikan dengan terma-terma yang baru," katanya.-- BERNAMA

Tuesday, February 21, 2012

SUP SAYUR BEBOLA IKAN TENGGIRI ALA FIRDAUSI

kisahfirdausi kitchen
 Bahan-Bahan 


  1.  300 gram Isi Ikan tenggiri
  2.  3 Ulas Bawang Merah
  3. 1 ulas  Bawang Putih
  4. 1 inci halia
  5. 1/2 labu bawang besar di belah 4
  6. lada hitam
  7. Karot
  8. Brokoli
  9. Tomato
  10. sawi manis
  11. garam
  12. gula 
  13. Air kosong yg secukupnya


Cara-Caranya :

  1. Tumbuk isi ikan tenggiri bersama bawang merah, putih,halia dan lada hitam
  2. Buatkan bulat-bulat apabila sudah ditumbuk hingga sebati
  3. Panaskan Air dalam periuk
  4. Apabila menggelegak masukkan garam  gula dan  bawang besar yang telah dipotong.
  5. Masukkkan isi ikan yg telah ditumbuk tadi kedalam air yang tengah mengelegak
  6. Apabila isi ikan itu sudah masak dan empuk masukkan sayur  karot terlebih dahulu.
  7. Apabila karot sudah agak empuk sedikit masukkan sayur-sayur  yg lain..kacau dan tutup api apabila sayur dah  sedikit layu (  tak elok kalau lama-lama , zat akan berkurang)
  8. Apabila siap  hidang kan bersama nasi putih atau  mi hoon, mee atau kue teaw...SELAMAT MENCUBA!!!!!

Sunday, February 12, 2012

BEFORE & AFTER

 v
 v
v
 v
v
 v
v
 v
v
 v
v
 v
v
 v
v
 v
v
 v
v
 v
v
 v
v
 v
v
 v
v
 v
v
 v
v
 v
v
 v
v
 v
v
 v
v
 v
v
 v
v
 v

ABANG, saya NAK WHITE MUSK THE BODY SHOP 1 SET BOLEH?



Salam Semua .. saya tengah mengidam nak benda kat atas ni... hope sangat Encik Abang bagi ni kat saya huk huk huk.. nak satu set lagi.. waaa........

 sebelum ni dapat ni jer...


V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V

 dah nak habes dah... skit lagi.. pleaseeeeeeeeeeeeeeeeeeee..... : )

Nak Ni.......

Assalammulaikum.. hum lebih kurang 20 minit lagi nak balik.. bestnya...  esok dah Isnin..cepatlaaaa khamis.. huhuhu.. dan cepatla gaji.. nak beli ni plak....

"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
 GOOGLE IMAGE



P/s : Berapa ek harga sebiji? nak budget ni..please...



















Saturday, February 11, 2012

DugaanNYA

Sejak kita dilahirkan lagi kita selalu diuji oleh Nya.. tak kira la kecik ke bsor ujian nya.. Sila dah besar dugaan itu la ini la.. Sebelum kahwin pun banyak kali di duga, psl kahwin lagi la banyak di duga kan..lambat dan cepat sampai jodoh. dalam soal memilih jodoh yg sesuai pun kita diduga jugak,tipula kalau tak diduga.bila lambat kahwin org duk sibuk mengata la. Bila dah kahwin ada yg cepat dapat anak ada yg lambat ada yg takder lansung.. Bila dapat anak mcm-mcm lagi kkita di duga Oleh Nya.. Sebenaynya Allah sayangkan kita, pendek kata semua org takleh lari dari Diduga Oleh NYA kita jangan sombong la apa yang kita ada .. dan sentiasala jaga apa tindak tanduk kita ..Apa yg kita dapat dan ada itu belum tentu milik kita dan apa yg kita tak ada dan dapat lagi tak semestinya kita tak akan dapat...:)

Wednesday, February 8, 2012

MENU DIET DAN KALORI

Assalammualaikum.. Hari  saya nak mengongsikan menu diet saya dan jumlah kalorinya..memandangkan ramai sangat ingin tahu rahsianya.. heheh.. 

  p/s: SELAMAT MENCUBA!!!!!

Tuesday, February 7, 2012

WORDLESS WEDNESDAY V 2


 
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"

TADAAAAA!!!

1 Puding, 1 Bepang, 1 jelly dan satu POtpuri.. Alhamdulillahh tapi tak leh makan semua benda kat atas ni..  wat balik rumah laa...:)

Monday, February 6, 2012

CARA RASULULLAH MENJAGA KESIHATAN DIRI

Empat perkara menguatkan badan
1. makan daging
2. memakai haruman
3. kerap mandi
4. berpakaian dari kapas

Empat perkara melemahkan badan
1. banyak berkelamin (bersetubuh)
2. selalu cemas
3. banyak minum air ketika makan
4. banyak makan bahan yang masam

Empat perkara menajamkan mata
1. duduk mengadap kiblat
2. bercelak sebelum tidur
3. memandang yang hijau
4. berpakaian bersih

Empat perkara merosakan mata
1. memandang najis
2. melihat orang dibunuh
3. melihat kemaluan
4. membelakangi kiblat

Empat perkara menajamkan fikiran
1. tidak banyak berbual kosong
2. rajin bersugi (gosok gigi)
3. bercakap dengan orang soleh
4. bergaul dengan para ulama

4 CARA TIDUR

1. TIDUR PARA NABI
Tidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit dan bumi.

2. TIDUR PARA ULAMA' & AHLI IBADAH

Miring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solat malam.

3. TIDUR PARA RAJA YANG HALOBA
Miring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyak dimakan.

4. TIDUR SYAITAN
Menelungkup/tiarap seperti tidurnya ahli neraka.

SILA SEMAK !!!!

Kategori:Kuih Muih

1. Kasuiberkelapa parut (sekeping) = 160 kalori

2. Kuih lapis (sekeping) = 130 kalori

3. Bingka ubi (sekeping) = 220 kalori

4. Cekodok Pisang (sebiji sederhana) = 180 kalori

5. Popia goreng (satu) = 130 kalori

6. Popia basah (satu) = 95 kalori

7. Pisang goreng (sekeping) = 170 kalori

8. Kek biasa tanpa krim (sepotong) = 87 kalori

9. Karipap (sebiji) = 130 kalori

10. Sandwich sardin (sekeping) = 70 kalori

11. Bubur kacang (semangkuk) = 100 kalori



Kategori: Lauk Pauk

1. Ikan kembong kari berkuah (seekor) = 85 kalori

2. Ikan tenggiri goreng bercili (sepotong) = 142 kalori

3. Ikan kembong goreng (seekor) = 140 kalori

4. Ikan senangin masam manis berkuah (sepotong) = 210 kalori

5. Daging lembu kari berkuah (2 kotak mancis) = 130 kalori

6. Ayam kari berkuah (sepotong) = 250 kalori

7. Ayam goreng (sepotong) = 255 kalori

8. Ayam tandoori (sepotong) = 220 kalori

9. Sambal udang (setengah cawan) = 70 kalori

10. Sambal sotong (setengah cawan) = 55 kalori

11. Telor goreng (sebiji) = 110 kalori

12. Taukua goreng (sekeping) = 110 kalori

13. Kacang panggang dalam tin (2 sudu makan) = 40 kalori



Kategori: Makanan Rutin

1. Nasi putih (satu setengah cawan) = 260 kalori

2. Nasi lemak bersambal (sepinggan) = 400 kalori

3. Nasi goreng bertelur (sepinggan) = 635 kalori

4. Nasi briyani berayam (sepinggan) = 880 kalori

5. Nasi minyak kosong (sepinggan) = 445 kalori

6. Nasi ayam kosong (sepinggan) = 300 kalori

7. Mee goreng kosong (sepinggan) = 660 kalori

8. Mee sup (semangkuk) = 380 kalori

9. Mee hoon goreng (sepinggan) = 550 kalori

10. Roti putih (2 keping) = 156 kalori

11. Roti canai kosong tanpa kuah (sekeping) = 200 kalori

12. Capati tanpa kuah (sekeping) = 180 kalori

13. Pau ayam (sebiji) = 203 kalori

14. Emping jagung kosong (secawan) =160 kalori



Kategori: Makanan Segera

1. Peha ayam goreng (satu) = 130 kalori

2. Nugget ayam (satu) = 60 kalori

3. Kentang lecek (satu tub kecil) = 90 kalori

4. Sayur kobis hancur (satu tub) = 75 kalori

5. Burger keju (satu) = 425 kalori

6. Kentang goreng (satu kantung kecil) = 405 kalori

7. Sate ayam (secucuk) = 35 kalori

8. Pizza berkeju (sepotong) = 240 kalori



Kategori: Buah-buahan

1. Tembikai (sepotong) = 20 kalori

2. Betik (sepotong) = 45 kalori

3. Pisang emas (2 biji) = 76 kalori

4. Durian (5 ulas) = 64 kalori

5. Limau (sebiji) = 42 kalori

6. Jambu batu (sebiji) = 110 kalori

7. Nenas (sepotong) = 59 kalori

8. Epal (sebiji) = 63 kalori

9. Ciku (sebiji) = 44 kalori

10. Mangga (sebiji) = 103 kalori





kategori minuman

1.minuman berkabonat 1 tin 285g - 120 kal

2.minuman kotak 250g - 105 kal

3.susu tepung penuh krim 1 sudu makan - 33 kal

4.susu tepungtanpa lemak 1 sudu makan - 25 kal

5.aiskrim 2 skop- 390 kal

6.susu pekat manis 1 sudu makan - 71 kal

7.yogurt rendah lemak 1 cawan - 90 kal

8.mentega 2 sudu teh - 75 kal

9.keju chedar 1 keping -58 kal
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
1tbsp minyak apa jenis pun 120 kalories

1 tbsp butter 100 calories

1tbsp santan low fat 9- 15 calories

1tbsp santan biasa 30-50 calories



1/2 cup sayur 20-30 calories

1/2 cup nasi, pasta, mi, bihun, cereal 100 calories

1 keping roti less 100

1 potato n banana less 100



100g seafood - 100 calories

100g fish - 120-150

100g chicken 130-150

100 g red meat 150



1tbsp sos2 ..
20-40

french fries - 1 small cup (90g) 290 Kcal

hot dog - 1 whole (82g) 225 Kcal

mashed potatoes -1 cup regular (94g) 87Kcal

Big Mac - 1 570Kcal


Sangat tinggi / Very high (> 600 kcal)Nasi goreng (dengan telur, ayam dan sayur) /

Fried rice (with egg, chicken and vegetable)



Tinggi/High (401 -600 kcal)

Mi bandung/Bandung noodles

Kueh tiau bandung/Kueh tiau bandung

Mi kari/Curry mee

Nasi dagang/Nasi dagang

Mi hoon bandung/Mee hoon bandung

Nasi briyani, nasi sahaja/Nasi briyani, rice only

Nasi minyak/Oily rice



Sederhana / Medium (101 - 400 kcal)Nasi lemak/Nasi lemak

Mi sup/Mee soup

Roti telur/Roti telur

Kueh tiau goreng/Fried kueh tiau

Roti canai/Roti canal

Capati/Capati

Mi hoon goreng/Fried mee hoon

Mi goreng/Fried mee

Nasi ayam/Chicken rice

Rawadosai/Rawadosai

Putu bambu/Putu bambu

Dosai/Dosai



Rendah / Low (0- 100 kcal)Idlii/ldlii

Putu mayam/Putu mayam





OTHER TRADITIONAL KUIH



Sangat Tinggi / Very High (>300 kcal)Mysore pak/Mysore pak

Laddu/Laddu

Papadam/Papadam



Tinggi / High (151 - 300 kcal)Bingka ubi kayu/Bingka ubi kayu

Vadai, kacang dal kuning/Vadai, yellow lentil

Lepat pisang/Lepat pisang Cokodok pisang/Cokodok pisang

Kuih kasturi/Kuih kasturi

Kuih talam ubi kayu/Kuih talam ubi kayu



Sederhana / Medium (51 - 150 kcal)Kuih sagu/Kuih sagu

Pisang goreng/Pisang goreng Kuih kastard jagung/Kuih kastard jagung

Popia/Popia

Puding jagung/Puding jagung

Kuih kacang/Kuih kacang

Putu kacang/Putu kacang

Cucur badak/Cucur badak

Emping/Emping



Rendah / Low (0-50 kcal)Kerepek ubi kayu/Kerepek ubi kayu Kuih telur labah/Kuih telur labah

Kuih bangkit sagu/Kuih bangkit sagu Kuih bangkit/Kuih bangkit





TRADITIONAL KUIH (RICE & RICE-FLOUR BASED)



SangatTinggi / Very high (>300 kcal)Lor-mai-fan (pulut dengan kacang)/

Lor-mai-fan (glutinous rice with peanuts)



Tinggi / High (151-300 kcal)Tepung bungkus/Tepung bungkus

Bidaran/Bidaran

Kuih bom/Kuih bom

Kuih sri muka/Kuih sri muka

Bingka tepung beras/Bingka tepung beras

Pulut panggang/Pulut panggang

Kuih koci pulut putih/Kuih koci with white glutinous rice

Kuih kasui/Kuih kasui

Kuih koci pulut hitam/Kuih koci with black glutinous rice



Sederhana / Medium (51 - 150 kcal)Tapai pulut/Tapai pulut

Kuih lapis/Kuih lapis

Kuih lompang/Kuih lompang

Rempeyek/Rempeyek

Kuih bakul/Kuih bakul

Dodol/Dodol

Wajik/Wajik



Rendah / Low (0 - 50 kcal)Kuih karas/Kuih karas

Kuih buah Melaka/Kuih buah Melaka

Kuih buah rotan/Kuih buah rotan





TRADITIONAL KUIH (WHEAT FLOUR BASED)



Tinggi / High (151 - 300 kcal)Yau-car-kue/Yau-car-kue

Kuih apam balik/Kuih apam balik

DonatlDougtinut

Ham-chi-peng/Ham-chi-peng

Kuih pau kacang merah/Red bean dumpling

Kuih pau ayaml Chicken dumpling

KesarilKesarl

Kuih apam gula hanguslKuih apam gula hangus



Sederhana / Medium (51 - 150 kcal)Halwa/Halwa

Cucur udang/Cucur udang

Kuih ketayap/Kuih ketayap

Karipap/Curry puff

Kuih keria/Kuih keria

Kuih lidah kucing/Kuih lidah kucing

Kuih apam/Kuih apam



Rendah / Low(0 - 50 kcal)Karipap mini/Mini curry puff

Baulu cermai/Baulu cermai

Kuih tat nenas/Pineapple tart

Kuih bawang/Kuih bawang

Kuih kapit/Kuih kapit

*********************************************************


Murtabak/mutton - 1 piece - 722 kalori

Cheese Cake - 1 slice - 400 kalori

Roti Telur & Dhal - 1 piece & 1/2 cup - 414 kalori

Laksa Kari - 1 bowl - 589 kalori

Nasi Lemak - 1 complete - 644 kalori

Mee Goreng Mamak - 1 plate - 660 kalori

Lor Mee - 1 bowl - 383 kalori

Mee Rebus - 1 plate - 556 kalori

Mee/Bihun Goreng - 1 plate - 510 kalori

Kuey Goreng Kerang - 1 plate - 743 kalori

Mee Wantan - 1 plate - 409 kalori

Laksa Penang - 1 bowl - 436 kalori

Mee sup - 1 bowl - 381 kalori

Lor Mai Fun - 1 plate - 422 kalori

Nasi Briyani Kambing - 1 plate - 587 kalori

Nasi Minyak + Rendang Daging - 1 plate - 664 kalori

Nasi Campur + 3 dish - 1 plate - 620 kalori

Century Egg Porridge - 1 bowl - 423 kalori

Nasi Ayam - 1 plate - 600 kalori

Nasi Goreng Biasa - 1 plate - 637 kalori

Nasi Claypot - 1 bowl - 898 kalori

Bah Kut Teh - 1 bowl - 348 kalori

Sotong goreng tepung - 1 small plate - 630 kalori

Sup Krim - 1 rice bowl - 375 kalori

Cheese burger with extra beef - 1 whole - 438 kalori

Fried fish cake with bun - 1 whole - 433 kalori

sundae chocolate - 1 cup - 380 kalori

Apple Pie - 1 piece - 260 kalori

Cheese & meat sauce - 1 small plate - 444 kalori

Sandwich chicken salad - 1 whole - 481 kalori

Pasembur - 1 plate - 752 kalori

Rojak Buah - 1 plate - 443 kalori

Tteh tarik - 1 glass - 83 calori (if you take 4 cups a day, it will equal to 1 1/2 bowl rice
Air kacang soya segelas = 60 kalori

Air tebu segelas = 184 kalori

Ais krim sehidangan = 335 kalori

Apam balik sepotong = 300 kalori

Ayam goreng kepak = 102 kalori

Ayam goreng peha = 120 kalori

Ayam kari seketul = 250 kalori

Ayam tandoori sepotong = 220 kalori

Bakso semangkuk = 320 kalori

Bihun sup semangkuk = 350 kalori

Bijirin sarapan coklat 2 cawan = 266 kalori

Biskut cip coklat sekeping = 30 kalori

Biskut sayur 6 keping = 264 kalori

Biskut susu 2 keping = 34 kalori

Black coffee = 3.5 kalori

Bubur ayam semangkuk = 275 kalori

Bubur caca semangkuk = 300 kalori

Bubur kacang semangkuk = 100 kalori

Burger keju = 317 kalori

Café latte = 98 kalori

Café mocha = 177 kalori

Capati sekeping = 300 kalori

Capucino segelas besar 200ml = 200 kalori

Cekodok = 180 kalori

Cheese burger with extra beef seketul = 438 kalori

Cheese Cake sepotong = 400 kalori

Chicken grill = 142 kalori

Cip coklat 24 butir = 225 kalori

Coffee ice blended = 320 kalori

Coklat sepapan 45 gm = 230 kalori

Cucur udang seketul = 144 kalori

Daging lembu kari 2 kotak mancis = 130 kalori

Ice blended coklat segelas = 240 kalori

Ikan kembung goreng seekor = 140 kalori

Ikan kembung gulai seekor = 85 kalori

Ikan tenggiri goreng bercili sepotong = 142 kalori

Jagung & butter 2 cawan kecil = 358 kalori

Jus oren 200ml 3 kotak = 330 kalori

Kacang panggang dalam tin 2 sudu besar = 40 kalori

Karipap seketul = 130 kalori

Kasui = 160 kalori

Kek biasa tanpa krim sepotong = 87 kalori

Kuey teow goreng kerang sepinggan = 743 kalori

Kueyteow goreng sepinggan = 600 kalori

Kuih lapis = 130 kalori

Kurma 4 biji = 92 kalori

Laksa kari semangkuk = 589 kalori

Laksa Penang semangkuk = 436 kalori

Limau mandarin 2 biji = 90 kalori

Mangga sebiji= 100 kalori

Mee goreng kosong sepinggan = 660 kalori

Mee goreng mamak sepinggan = 660 kalori

Mee rebus sepinggan = 556 kalori

Mee sup semangkuk = 380 kalori

Mee/bihun goreng sepinggan = 510 kalori

Mi goreng segera sepinggan = 380 kalori

Milo secawan = 178 kalori

Murtabak sekeping = 722 kalori

Nasi ayam kosong sepinggan = 300 kalori

Nasi ayam sepinggan = 600 kalori

Nasi Briyani = 448 kalori

Nasi briyani berayam sepinggan = 880 kalori

Nasi briyani kambing sepinggan = 587 kalori

Nasi campur + 3 jenis lauk sepinggan = 620 kalori

Nasi claypot semangkuk = 898 kalori

Nasi goreng bertelur sepinggan = 635 kalori

Nasi goreng biasa sepinggan = 637 kalori

Nasi lemak ayam goreng = 644 kalori

Nasi lemak bersambal sepinggan = 400 kalori

Nasi minyak + rendang daging sepinggan = 664 kalori

Nasi minyak kosong sepinggan = 445 kalori

Nasi putih satu setengah cawan = 260 kalori

Pasembor sepinggan = 752 kalori

Pie epal sepotong = 260 kalori

Popia basah seketul = 94 kalori

Popia goreng = 130 kalori

Puding coklat & sos vanilla 2 potong = 300 kalori

Pulut panggang 2 keping = 250 kalori

Rojak buah sepiring = 443 kalori

Roti bakar coklat sekeping = 275 kalori

Roti canai sekeping = 301 kalori

Roti Naan sekeping = 308 kalori

Roti pita sekeping = 124 kalori

Roti telur sekeping & kuah dal 1/2 mangkuk = 414 kalori

Roti telur sekeping = 356 kalori

Sambal sotong setengah cawan = 55 kalori

Sambal udang setengah cawan = 70 kalori

Sandwich isi daging bakar & mayonis sepotong= 270 kalori

Sandwich sardin sepotong = 70 kalori

Sate ayam 10 cucuk = 365 kalori

Sayur campur goreng = 43 kalori

Seri muka sepotong = 144 kalori

Sotong goreng tepung seketul kecil = 630 kalori

Sundae chocolate secawan = 380 kalori

Sup berkrim semangkuk kecil = 375 kalori

Susu coklat rendah lemak 2 kotak = 200 kalori

Susu pekat 1 sudu besar = 71 kalori

Taukua goreng sekeping = 110 kalori

Teh tarik segelas = 83 kalori

Telur goreng sebiji = 110 kalori

Wafer coklat sekeping= 100 kalori

Yogurt 125ml 2 cawan = 228 kalori

Kek Marble Lapis Milo



 Assalammualaikum.. Selamat Pagi dan salam ceria .. hari ni mood nak menulis blog sudah mari sikit demi sedikit walaupun terasa sedikit lemau.. tak tahula kenapa.. maybe tak cukup tidur kot sepatut tidur  pukul 10 tapi kul 12 baru tidur..bangun pagi tadi mamai lagi mater...oklah.. cukupla cerita kisah lemau saya tu.. heheh. hari ni saya nak share satu resepi kek yang tak lawa tapi sedap!!!! Kek Marble lapis milo.. first time  membuat nya... amik ko.. first time buat pun  sempat jugak tiga biji siap... huhu..  rasa kek ni lain skit kot..sebab sepatutnya Kek marble ni dia ada lapisan koko skit kot.. ni saya  guna milo untuk buat lapisan nya.. milo serbuk.. okla kita semak resepinya dahulu  : )


 KEK MARBLE LAPIS MILO


5 biji Telur gred A
1 1/2 cawan Buttercup
1 1/2 Gula Halus
3 cawan Tepung Naik sendiri
1/2  Cawan Minyak jagung
1 sudu kecil esen vanila
1/2 cawan Milo 
1/2 cawan kismis/ coklat rice  (optional)
sedikit  planta untu disapukan di loyang pembakar

1. pukul Mentega bersama gula halus.Pukul sehingga kembang
2. Masukkan telur , minyak jagung dan esen vanila, pukul lagi sehingga kembang
3. Masukkan tepung sedikit demi sedikit dan putar hingga sebati 
4. tuang  ke dalam loyang yang telah disapu denga  planta  dan selang selikan adunan dengan taburan  milo  sehingga habis.. dan taburkan dengan kismis dan coklat rice
5. Bakar dalam suhu 180  selama 45-60 minit...






SELAMAT MENCUBA!!!!!















Sunday, February 5, 2012

SALADIN



"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"
"



 p/s: best sgt citer ...Salah seorang pelakon alih suara nya Fahrin Ahmad.. hehehe




Wednesday, February 1, 2012

Dia Kekasih Allah (Hijjaz)





Malu rasanya mengatakan cinta
Kepada dia kekasih Allah
Kerana dia insan mulia
Sedangkan diriku insan biasa

Ku pujuk jua hati dan jiwa
Meluahkan rasa cinta membara
Didalam pujian ucapan selawat
Tanda penghargaan seorang umat

Selagi upaya ku turuti ajarannya
Apa terdaya ku amalkan sunnahnya
Moga didunia mendapat berkat
Di akhirat sana beroleh syafaat

Kerana peribadinya aku terpesona
Kerana budinya aku jatuh cinta
Rindu ku padanya tiada terkata
Nantikanlah daku ditaman syurga

Sesungguhnya apa yang ku dambakan
Adalah cinta Allah yang Esa
Kerana cinta kepada Rasulullah
Beerti cinta kepada Allah

RASULULLAH




Rasulullah dalam mengenangmu
Kami susuli lembaran sirahmu
Pahit getir pengorbananmu
Membawa cahaya kebenaran

Engkau taburkan pengorbananmu
Untuk umatmu yang tercinta
Biar terpaksa tempuh derita
Cekalnya hatimu menempuh ranjaunya

Tak terjangkau tinggi pekertimu
Tidak tergambar indahnya akhlakmu
Tidak terbalas segala jasamu
Sesungguhnya engkau rasul mulia
Tabahnya hatimu menempuh dugaan
Mengajar erti kesabaran
Menjulang panji kemenangan
Terukir namamu di dalam Al-Quran

Rasulullah kami umatmu
Walau tak pernah melihat wajahmu
Kami cuba mengingatimu
Dan kami cuba mengamal sunnahmu

Kami sambung perjuanganmu
Walau kita tak pernah bersua
Tapi kami tak pernah kecewa
Allah dan rasul sebagai pembela

SALAM MAULIDUR RASUL

P/S: AHAD NI CUTI LAGI......

DUIT



google image


Salam.selamat pg semua! Kepada sesiapa yg masih belum mempunyai pekerjaan,maanfaatla waktu pagi selepas solat subuh dan berDOA jgn tidor dan mulakan dgn Jobwalking ini adalah antara IKHTIAR yang perlu untuk mendapat apa jua pekerjaan ..segala USAHA yg telah dilakukan seharusnya kita kena berTAWAKAL kepada ALLAH SWT.InsyaAllah.

TELEKUNG BUAT MAMA

 Nak tgk citer ni.. tak sabau rasanya.. hehehe sebenarnya citer ni di lakon kan oleh
:
:
:
:
:

:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
GOOGLE IMAGE


 FARAHDIYA
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:

GOOGLE IMAGE  
 ERIN MALEK
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
GOOGLE IMAGE 
 KATIJAH TAN
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
   
GOOGLE IMAGE  
MARISSA YASMIN
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
DAN JEJAKA IDAMAN MALAYA... KIKIKI


OF COURSELAAAAAAA..  HIK HIK HIK

Jom Klik2

My Beloved Husband Birthday

My Beloved Princes Birthday

My Birthday