klik2 dapat duitt

Pengikut Blog Saya

JOM SHOPPING!

Saturday, July 28, 2012

10 Minggu Lagi....

google Image


Paru-paru bayi anda dan saluran penghadaman hampir matang sepenuhnya. Walaupun bayi anda mungkin lebih perlahan dalam menambahkan ukuran panjangnya dari sekarang (dia berukuran 15.7 inci / 40 sentimeter dari mercu kepala ke jari kaki sekarang), dia akan terus menambahkan beratnya sampai masa dia dilahirkan.

Pada minggu ini, bayi anda terus menerus membuka dan menutup matanya. Dia sudah boleh melihat apa yang sedang berlaku dalam rahim, membezakan cerah dari gelap dan boleh juga mencari punca cahaya.

Jika anda memancarkan lampu suluh ke atas perut anda, bayi akan menoleh kepala untuk mengikuti cahaya itu atau menghulurkan tangan untuk menyentuh cahaya yang bergerak itu. Beberapa penyelidik berpendapat bahawa mendedahkan perut anda kepada cahaya merangsang perkembangan visual. Namun, jangan pula mengharapkan penglihatan 20/20 di masa bayi dilahirkan - bayi baru lahir hanya boleh melihat setakat jarak lebih kurang 8 hingga 12 inci / 20 hingga 30 sentimeter. (Kanak-kanak yang mempunyai penglihatan normal tidak mencapai penglihatan 20/20 sehingga umur antara tujuh hingga sembilan tahun.) Untuk melengkapkan gambaran perkembangan ini, bayi anda sudah mempunyai bulu kening dan bulu mata.

Lebih kurang satu setengah pain / sekitar satu liter cecair amnion sekarang mengelilingi bayi anda tetapi volum ini akan menyusut apabila bayi membesar dan ruang dalam rahim bertambah sempit baginya. Apabila anda dan bayi anda menjadi semakin besar, janganlah merasa takut pula jika anda merasakan sesak nafas, atau merasakan seakan-akan anda tidak mendapat udara yang mencukupi; ia hanya uterus anda menekan diafragma anda. Bagaimanapun, di akhir terowong gelap yang dilalui ini, ada cahaya. Di 34 minggu kehamilan (atau sejenak sebelum pelahiran, jika kehamilan ini yang kedua atau ketiga bagi anda), kepala bayi anda akan bergerak turun memasukki pelvis anda dan terus mengambil posisi yang sesuai untuk kelahiran. Ini akan melegakan pernafasan dan pemakanan anda. 
 
 
 
Sumber : BABYCENTER
 
p/s: makin berdebar..makin tak sabar. every dah merasakan tendangan dari dia.. dan mcm2 pergerakkan lagi . Semoga segalanya berjalan lancar.. InsyaAllah...: )  

Alhamdulillahhh

Salam semua dan selamat pagi.. Hari ni sedikit lemau.. tapi lemau ni lain skit.. still ada semangat..hehe yerla hari ni kan cukup2  6 tahun usia perkahwinan ku (29.07.06-29.07.12)..sekejap jer kan masa berlalu.. rasa macam baru  jer kahwin.. hehe melampau la statement tuu... hehe Sebenarnya kalau mengikut kalendar Islam 4 Rejab ritu  dah cukup tapi ni saja la.. sebab dua dua tarikh tu sgt bererti... ....Semoga Ikatan PErkahwinan ini Sentiasa DiRahmatin Dan Dilindungi ALlah SWT..aminnn

Jom Klik2

My Beloved Husband Birthday

My Beloved Princes Birthday

My Birthday